Nevitajte na Østrove...
Nečudovali sme sa, že sa táto kniha prepracovala do finále. Aj Anasoft litera aj Ceny René. Možno sme my „ostrovania“, ako nás trefne nazvala Miroslava Valová z LIC pri poslednej online besede o osude kníh z tohto študentského projektu, boli trochu sklamaní z druhého miesta, ale stojíme si na svojom a veríme, že nie sme v čitateľskej verejnosti opustení.
Kniha Østrov Petra Balka bola pre nás najlepšou z finálovej päťky. Prečo? Ak by sme na to šli vyraďovacou metódou, tak z pätice priniesla niečo, čo tu ešte nebolo a tým nás oslovila. Víťazné Šeptuchy a im podobný Čepiec priniesli témy, ktoré v slovenskej literatúre rezonujú už dlhšie: záujem o folklór, tradície a pod. Uchopili síce témy kvalitne, odpatetizovali, stavili na etnologickú neokukanosť a isté tajomno, ale, paradoxne, to už tu v literatúre máme dávnejšie a knihám akoby niečo čitateľsky žiaduce chýbalo. Možno istá dávka napätia? Tá sa nedá vytknúť ďalšej dvojici Lesu prízrakov a Jánošíkovi, ale žánrovky nemôžu zaujať každého. Detektívka, horor, niečo mysteriózne, dobrodružné a historické je fajn, ale, čo je veľa, to je moc. A potom je tu Østrov. Nie, že by prišiel s niečím úplne novým, dokonca má v sebe všetko to, čo sme predchádzajúcim štyrom titulom vyčítali, ale práve v tom je jeho sila.
Čo tu teda máme: psychologický vzťahový román, realisticko-magickú detektívku, dobrodružný a čiastočne rozprávkovo ladený horor, mysteriózny krimitriler severského typu, prvky magického realizmu, postmoderny, popkultúry, ale aj bizarnosť, absurditu, persifláž, satiru až paródiu. Niečo lepšie a niečo horšie prevedené a ako celok pomerne nezosynchronizované, čo je aj jedna z mála výčitiek tejto knihe. Každý si nájde, čo chce, oľutuje, že je tam aj, čo nechce, prelúska sa tým a dočíta do konca. Všetko to, čo na prvý pohľad pôsobí ako realita, je vlastne vo veľkej miere fikcia a naopak, to bizarné, fiktívne je tak reálne, až to zabolí.
Knihe prídu na chuť najmä tí, čo vedia o čom točí. Čo naozaj čítajú a čítajú veľa. Čo poznajú produkciu vydavateľstiev, ponuku predajní a celkovo mechanizmus knižného trhu u nás. Tých, čo trochu pričuchli okrem čítania aj k písaniu a cez prizmu literárnych súťaží a podujatí, čítačiek, besied a pokusov sa presadiť na tomto poli tak preoranom, až niekedy nevieme, či sa skôr smiať, či plakať. Téma komercionalizácie v knižnom priemysle je tu tak jasná linka, že ju nezotrú ani postupy fikcie a istej imaginácie.
Autor zámerne ponúka reálne mená, miesta, situácie, aby ich vzápätí zamazal vrstvou fiktívneho nánosu. A o tom to celé je. Kto chce prezrieť, prezrie. A prikývne: „Hľa, je to tak!“
Popri všetkom tom množstve brakovej až grafomanskej produkcie sa zrazu vynorila kniha, ktorá na to „nejasne“ poukázala prstom. „Kráľ je nahý!“ V tom je jej sila a možno posolstvo, ktoré sme v nej my „ostrovania“ našli a ktoré nás oslovilo.
Kvalite knihy prospel aj vycibrený autorov jazyk. Autor písať vie, vie bravúrne štylizovať, vie používať lexiku vyššieho levelu a nebojí sa s jazykom experimentovať. Má fantáziu a má aj odvahu. Podľa nás nedehonestuje realitu, len ju podáva pretavenú podľa svojho vedomia a svedomia. Je smutné, že ten Østrov skutočne jestvuje, je potešujúce, že existuje o ňom kniha.